44055474 -021
info@pejvakrayan.com

تهران، فلکه دوم صادقیه، بلوار آیت الله کاشانی، بعداز خیابان نجف زاده فروتن، پلاک 19، طبقه 3

بازرسی قطعات خودرو- دستگاه التراسونیک تست فلایویل- تست غیر مخرب قطعات خودرو

دستگاه التراسونیک ویژه تست عیوب جوش و خرابی فلایویل ساخت شرکت پژواک رایان، در زمینه تست غیر مخرب قطعات خودرو و بازرسی قطعات خودرو در صنایع قطعه سازی خودرو کاربرد دارد.

این دستگاه، سیستم غوطه وری تست التراسونیک فلایویل پژواک رایان، در مراحل ابتدایی تولید و به طور ویژه جهت تست حلقه اولیه جهت ساخت دنده فلایویل (starter ring gear) مورد استفاده قرار می گیرد.

این حلقه ها به عنوان ماده پیش تولید starter ring gear مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا از جنس چدن می باشند و برای ایجاد ساختار دایره ای، دو طرف ان به هم جوش می خورد. در مراحل بعدی تولید، این حلقه ها دندانه دار شده و به عنوان جز مهمی در ساخت فلایویل استفاده می شوند. وجود ترک و عیوب در داخل این قطعه و عدم جوش مناسب دو سر این قطعه موجب ایجاد عیوب اساسی بعدی در قطعه starter ring gear و خرابی فلایویل می شود. در نتیجه بازرسی جوش و تست غیر مخرب این قطعه در مراحل ابتدایی تولید فلایویل باعث افزایش کیفیت تولید می گردد. 

بازرسی قطعات خودرو ، دستگاه التراسونیک تست فلایویل
شرکت پژواک رایان توانایی طراحی و ساخت انواع دستگاه های التراسونیک تست غوطه وری به منظور تست انواع قطعات صنعتی و با توجه به نیاز مشتری و نوع قطعه را دارا می باشد. برند پژواک رایان توانایی ساخت انواع تجهیزات تست التراسونیک را دارا می باشد.
 
 
همچنین با توجه به نیاز صنایع قطعه سازی و خودروسازی به سیستم های تست مخازن و سیلندرهای گاز خودرو cng، شرکت پژواک رایان سیستم ویژه ای متناسب با نیاز کارخانه های تولیدی و مراکز بازرسی مخازن cng، طراحی، نصب و راه اندازی نموده است.
 

فلایویل چیست؟

چرخ لنگر یا همان فلایویل، قطعه مهمی در سیستم انتقال قدرت خودرو و کلاچ می باشد. فلایویل یک قطعه دایره ای دندانه دار و معمولا از جنس چدن می باشد. شما می توانید اجزاء تشکیل دهنده ان را در شکل زیر مشاهده کنید.

فلایویل

استارت خودرو به فلایویل وصل است و با چرخش آن خودرو روشن می شود. از سوی دیگر، فلایویل به انتهای میل لنگ وصل است و باعث می شود که میل لنگ با سرعت ثابت و متعادل حرکت کند. دیسک و صفحه کلاچ دریک طرف فلایویل قرار دارند. در هنگام انتقال قدرت بر روی فلایویل می نشینند و از این طریق به گیربکس وصل می شوند. اندازه فلایویل بستگی به تعداد سیلندر و نوع و اندازه موتور دارد. هر چه تعداد سیلندرها بیشتر باشد، اندازه فلایویل کوچکتر است . از سوی دیگر، هرچه تعداد سیلندرها کمتر باشد، اندازه ان بزرگتر است.

همان طور که در تصویر فوق مشاهده می کنید، starter ring gear، قطعه دندانه دار مدور و اصلی در ساختار فلایویل است. معمولا خرابی فلایویل از ترک ها و عیوب این قطعه منشاء می گیرد. تست فلایویل و علی الخصوص حلقه و ماده اولیه تولید قطعه starter ring gear در مراحل ساخت فلایویل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بازرسی قطعات خودرو و تست قطعات خودرو با استفاده از سیستم های تست غیر مخرب قطعات علاوه بر ایمنی بالا از تخریب قطعات جلوگیری می کند. در این بین سیستم های تست التراسونیک از پرکاربردترین سیستم ها جهت بازرسی قطعات خودرو می باشد. برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با تست التراسونیک می توانید به مقاله تست التراسونیک و کاربردهای ان در صنعت و مقاله تئوری تست التراسونیک و روش کار دستگاه تست التراسونیک مراجعه کنید.

خرابی فلایویل

خرابی فلایویل - عیوب فلایویل

فلایویل، قطعه ای حساس در خودرو می باشد. برای جلوگیری از خرابی فلایویل، می بایستی فرآیند ساخت و تولید آن با دقت خاصی انجام شود. تست فلایویل با استفاده از روشهای تست غیر مخرب قطعات و برای بررسی عیوب و خرابی فلایویل و بدون ایجاد تخریب قطعه انجام می شود. یکی از عیوب رایج در تولید حلقه های ویژه ساخت دنده فلایویل، مشکل ترک خوردن و در نهایت شکستن جوش سربه سر می باشد. این شکست بیشتر بدلیل عدم انجام پیوند جوش مناسب در هنگام جوشکاری ناشی می گردد.

خرابی فلاویل به دلیل عدم انجام تست مناسب جهت ارزیابی پیوستگی یا عدم پیوستگی این جوش در مجموعه های تولیدی این قطعات ایجاد می گردد. این امر موجب می گردد تا تعدادی از این محصولات در مرحله تست نهایی یا در حین سرویس دچار شکست گردند.

با بکارگیری یک سیستم آلتراسونیک تست غیرمخرب قطعات در مجموعه های تولیدی، می توان به سادگی این مشکلات را مرتفع نمود.

روش تست آلتراسونیک برای انجام تست غیرمخرب عدم وجود ناپیوستگی در جوش میلگردهای این نوع حلقه ها، با توجه به ضخامت آنها که تا 18 میلیمتر می باشد، مناسب ترین و دقیق ترین روش است. 

دستگاه نیمه اتوماتیک التراسونیک بازرسی قطعات خودرو ویژه تست فلاویل

(FLAW HUNTER CFT402)  

شرکت پژواک رایان با توجه به تجربیات خود در زمینه ساخت سیستم های تست غیرمخرب آلتراسونیک، یک سیستم آلتراسونیک نیمه اتوماتیک برای بازرسی قطعات خودرو و ویژه تست حلقه فلایویل را با نام تجاری  FLAW HUNTER CFT402  طراحی، ساخت و عرضه نموده است. این سیستم از اجزاء زیر ساخته شده است.

 

محفظه تست التراسونیک 

یک حوضچه ی مکعبی از فولاد Stainless Steel 304 برای محفظه تست این دستگاه در نظر گرفته شده است که داخل این حوضچه با آب پر می گردد. بدنه ی دستگاه از پروفیل های آلومینیومی ساخته شده و به وسیله اتصالات و پیچ و مهره به یکدیگر متصل شده اند. ابعاد سطح مقطع این پروفیل ها90 × 90 mm میباشد.

 

 

پراب های تست التراسونیک

در این سیستم از دو پراب، یکی فرستنده و یکی گیرنده با تکنیک (Trough Transmmision) استفاده می گردد. این پراب ها در داخل یک محفظه آب قرار گرفته و تست به روش غوطه وری (Immersion) صورت می پذیرد. لذا نیازی به قرار گیری پراب ها بر روی سطح حلقه ها نبوده و تست با حساسیت و دقت بسیار بالایی صورت می پذیرد.

بازرسی قطعات خودرو- دستگاه التراسونیک تست قطعات خودرو

فیکسچر ویژه قرارگیری قطعات

در کف محفظه تست، یک فیکسچر برای قرار دادن نمونه های تست، چرخاندن آنها و قرار گیری و تنظیم پراب ها تعبیه شده است. در این سیستم، هر پراب در یک طرف جوش و داخل این فیکسچر ویژه، با زاویه ای قرار می گیرد. یکی از پرابها موج صوتی التراسونیک را وارد قسمت جوش خورده حلقه فلایویل نموده و پراب دیگر در طرف مخالف جوش، موج صوتی ارسالی را دریافت می نماید.

این فیکسچر توسط مکانیزم چرخان زیر آن، به حلقه مورد تست امکان چرخش 360 درجه ای را می دهد تا موج صوتی ارسالی توسط پراب ها، به تمام قسمت جوش و بدنه تابانده شود. این فیکسچر توسط دسته ای که روی ان تعبیه شده توسط کاربر چرخانده می شود.

نرم افزار و سیستم الکترونیک

دستگاه تست قطعات خودرو ویژه تست التراسونیک حلقه های فلایویل، مجهز به سیستم الکترونیک و نرم افزار ویژه ای می باشد که ویژگی عمده آن، سهولت اپراتوری در تنظیمات و کالیبراسیون اولیه و کار با دستگاه می باشد. این سیستم قادر به ثبت و ذخیره، نتایج کامل تست در استریپ چارت های متفاوت متناسب با تعداد پراب های مورد استفاده می باشد و قابلیت آنالیز موقعیت عیوب در طول حلقه ها را دارا می باشد.

مشخصات دستگاه نیمه اتوماتیک التراسونیک بازرسی قطعات خودرو ویژه تست فلاویل

رديف

نام مشخصه

مقادير

1

عملکرد

عیب یابی در حلقه های فلایویل

2

عیوب قابل شناسایی

ترک های سطحی و داخلی، ناپیوستگی ها در قسمت جوش و عیوب حجمی

3

قطر داخلی حلقه ها

18 – 14 mm

4

قطر خارجی حلقه ها

302 – 265 mm

5

جنس  

Steel

6

دمای تست

Max 65°c

7

محدوده مورد تست

قسمت جوش حلقه ها و کل بدنه

8

مدت زمان تست

30 ثانیه برای تست کل بدنه و جوش حلقه با احتساب زمان جاگذاری و برداشتن حلقه

9

شرایط حلقه مورد تست

ماشینکاری شده و بدون پستی و بلندی خصوصا در قسمت جوش

10

نوع جوش

مقاومت الکتریکی (RW)

5/5

    برای اطلاع از قیمت روز انواع مختلف تجهیزات التراسونیک، درخواست خود را به ایمیل info@pejvakrayan.com ارسال بفرمایید و یا با شماره های ۴۴۰۵۸۳۵۳-۰۲۱ و ۴۴۰۵۷۶۴۶-۰۲۱و ۸۸۶۸۰۰۸۳- ۰۲۱ تماس حاصل نمایید.کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما هستند.

    error: امکان کپی وجود ندارد