44055474 -021
info@pejvakrayan.com

تهران، فلکه دوم صادقیه، بلوار آیت الله کاشانی، بعداز خیابان نجف زاده فروتن، پلاک 19، طبقه 3

سیستم بازرسی لوله بدون درز، تست غیر مخرب التراسونیک

اهمیت بازرسی لوله های بدون درز

بازرسی لوله بدون درز در طی مراحل تولید از اهمیت زیادی برخوردار است. لوله های فولادی بدون درز، کاربرد های بسیار زیادی در صنایع هسته ای، پالایشگاهی، اکتشاف و حفاری نفت و گاز،  پتروشیمی، خطوط انتقال نفت و گاز، کشتی سازی، ساخت دیگ های بخار، خودروسازی و … دارند.

تولید لوله های بدون درز تقریبا حدود ۶۵٪ از سهم بازار صنعت لوله سازی در دنیا را تصاحب کرده است.

با توجه به دستورالعمل استانداردهای بین المللی لوله سازی، نظیر API5CT, API 5L, IPS, IGS و ماهیت فرآیند تولید لوله های بدون درز که بدون استفاده از فرآیند جوش ساخته می شوند، بایستی برای  تست این نوع لوله ها از سیستم تست غیرمخربی استفاده شود که قادر به ضخامت سنجی و شناسایی تمامی عیوب طولی و عرضی در سطح داخل و خارج لوله باشد.

شرکت دانش بنیان پژواک رایان صنایع دقیق که به عنوان شرکت پیشرو سازنده پراب، تجهیزات و سیستم های تست آلتراسونیک در صنایع مختلف ایران فعال است، با توجه به اهمیت فرایند بازرسی لوله های بدون درز و به منظور پیشگیری از خطرات ناشی از ایجاد عیوب احتمالی در صنایع حساسی که از این نوع لوله ها استفاده می کنند، اقدام به طراحی و ساخت سیستم بازرسی آلتراسونیک، به منظور عیب یابی و ضخامت سنجی کل بدنه (Full Body) لوله های بدون درز (Seamless) به صورت آفلاین نموده است.

slide-489b2aa
slide-70b5efe
slide-5b8bbec
slide-eb3ffe1
slide-aa740d6

 

سیستم اتوماتیک بازرسی، تست، عیب یابی و ضخامت سنجی آلتراسونیک لوله های بدون درز  (FLAW HUNTER SLP 9503)

FLAW HUNTER SLP 9503، یک سیستم ۳۲ کاناله است که تمام موارد ذکر شده در استانداردهای بین المللی نظیرAPI 5L, 5CT و نیاز سازندگان و بازرسین این گونه لوله ها را برآورده می نماید.

این سیستم قادر به شناسايي عيوب مرجع استانداردهای بین المللی لوله های بدون درز که معمولا یک سوراخ راه بدر به قطر ۱.۶ میلیمتر، یک سوراخ  FBH Ø6mm به عمق نصف ضحامت دیواره و چهار عدد شیار طولی و عرضی ازانواع N12.5, N10, N5 در سطح داخل و خارج لوله  است، مي باشد.

در این سیستم پراب هلدرها بر روی یک حمل کننده قرار می گیرند و توسط انکودردر مسافتی حدود ۱۳متر، بر روی بوم اصلی دستگاه  حرکت می کنند.  همزمان لوله در حال چرخش بوده و پراب ها با گام مشخص کل بدنه لوله را اسکن می نمایند.

 

پراب هولدر سیستم بازرسی لوله بدون درز

نحوه قرارگیری و چیدمان پراب ها در داخل پراب هلدرها 

– ۸ کانال جهت ضخامت سنجی

– ۱۲کانال جهت شناسایی عیوب طولی داخلی و خارجی که در دو دسته ۶ تایی و روبروی هم قرار گرفته اند و موج صوتی را در جهت ساعتگرد و پادساعتگرد در داخل دیواره لوله ارسال می نمایند.

– ۱۲کانال جهت شناسایی عیوب عرضی داخلی و خارجی که در دو دسته ۶ تایی و روبروی هم قرار گرفته اند و موج صوتی را در دو جهت مخالف هم و موازی با محور طولی لوله در داخل دیواره لوله ارسال می نمایند.

از طرفی بدلیل حساسیت بالای تست و کیفیت نامناسب سطح لوله های بدون درز به دلیل نورد گرم و عملیات حرارتی، تست با تکنیک  ستون آب (Water Column) انجام می گیرد.

به منظور تست سریع تر لوله ها ( هر دقیقه یک شاخه)، این سیستم قابلیت ارتقاء به دو هد مجزا(هرکدام برای تست ۶ متر از لوله) و افزایش کانال ها و پراب ها به ۶۴کانال و پراب می باشد.

 

 

نرم افزار سیستم بازرسی لوله بدون درز

 

این سیستم دارای نرم افزاری ویژه می باشد که قادر به نمایش همزمان ۳۲ کانال A-Scan و ۳۲ کانال استریپ چارت هر کدام در یک صفحه به صورت Real Time می باشد.

 

نرم افزار بازرسی لوله بدون درز

 

نرم افزار سیستم بازرسی، تست، عیب یابی و ضخامت سنجی آلتراسونیک لوله های بدون درز، قادر است که تمامی نتایج بدست آمده برای تک تک شاخه لوله های مورد تست را به صورت فایل PDF، ذخیره نماید. این نتایج قابلیت استخراج، ارائه و بارگذاری در شبکه اطلاعات کارخانه را دارا می باشد.

مشخصات و ویژگی های سیستم تست آلتراسونیک FLAW HUNTER SLP 9503

نام مشخصه

مقادير

 

عملکرد

عیب یابی و ضخامت سنجی لوله های بدون درز به صورت Full Body

 

قطر لوله مورد تست

Min 2”, Max 24”

 

ضخامت لوله  مورد تست

Min 3 mm, Max 40 mm

 

سرعت تست

در سیستم تک هد با ۳۲ کانال هر ۱۰۰ ثانیه یک شاخه ۱۲ متری

در سیستم دو هد با ۶۴ کانال هر ۵۵ ثانیه یک شاخه ۱۲ متری

 

استاندارد تست

API5L- API5CT – IGS-  IPS

 

عيوب مرجع

عیوب مرجع در استانداردهای API 5L   API 5CT – IGS – IPS  جهت تست لوله های بدون درز

 

عیوب قابل شناسایی

انواع ترک ها و درزهای طولی و عرضی داخلی و خارج، حفره های هوایی، دوپوستگی و کاهش ضخامت های خارج از اندازه

 

تعداد کانال ها

  ۱۰ تا ۶۴ کانال متناسب با نیاز خریدار

 

سیستم آلارم

آلارم های صوتی، نوری و مارکر جهت مارکینگ قسمت معیوب

 

پراب ها

پراب های فرکانس ۵ مگاهرتز با ابعاد متناسب با لوله ها

 

ذخیره سازی و کالیبراسیون

قابلیت ذخیره سازی کالیبراسیون و تنظیمات مختلف و فراخوانی مجدد آنها

 

ثبت نتایج تست

تمامی نتایج تست برای تک تک شاخه ها ثبت و ضبط گردیده و قابل استخراج توسط فلش و سی دی می باشد.

 

برای اطلاع از قیمت روز انواع مختلف تجهیزات التراسونیک، درخواست خود را به ایمیل info@pejvakrayan.com ارسال بفرمایید و یا با شماره های ۴۴۰۵۸۳۵۳-۰۲۱ و ۴۴۰۵۷۶۴۶-۰۲۱و ۸۸۶۸۰۰۸۳- ۰۲۱ تماس حاصل نمایید.کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما هستند.

error: امکان کپی وجود ندارد