44055474 -021
info@pejvakrayan.com

تهران، فلکه دوم صادقیه، بلوار آیت الله کاشانی، بعداز خیابان نجف زاده فروتن، پلاک 19، طبقه 3

سیستم پایش خوردگی آنلاین _ تجهیزات التراسونیک وایرلس (بی سیم)_ پایش از راه دور مخابراتی برند پژواک رایان

 

سیستم التراسونیک پایش خوردگی آنلاین وایرلس پژواک رایان، یکی از ایمن ترین تجهیزات مانیتورینگ خوردگی می باشد. این سیستم مخابراتی مانیتورینگ خوردگی، پایش از راه دور خوردگی در خطوط لوله، مخازن تحت فشار، شیرآلات و فیتینگ ها را به‌صورت دائم و دقیق و از طریق فناوری آلتراسونیک و به صورت وایرلس (بی سیم) فراهم می نماید. ادوات و تجهیزات پایش انلاین خوردگی برند پژواک رایان به صورت کاملا بومی و در داخل ایران طراحی، ساخت و نصب می شود.

 

پایش خوردگی آنلاین

فرآیندی است که اجزای تجهیزات، سازه‌ها، واحدهای فرآیند و تأسیسات را برای تشخیص خوردگی ناشی از مواد مختلف ارزیابی و پایش می‌کند. هدف از پایش آنلاین خوردگی، شناسایی شرایط خاص به منظور افزایش عمر و قابلیت سرویس دهی دارایی ها علاوه بر افزایش ایمنی و کاهش هزینه های جایگزینی است.

 

امروزه برای کنترل و مانیتورینگ انلاین خوردگی به صورت مستمر، از فناوری آلتراسونیک بصورت وایرلس (بی سیم) استفاده می شود.

 خوردگی

مخازن، لوله‌ها، فیتینگ ها و شیر آلات از مهمترین بخش های تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی  هستند. این تجهیزات بدلیل موادی که در داخل آنها ذخیره می گردد به مرور زمان دچار خوردگی می شوند.

خوردگی مخازن- ضرورت پایش راه دور خوردگی 

این خوردگی بصورت برداشت فلز از جداره داخلی آنها و بدنبال  تماس با سیال و کاهش ضخامت جداره داخلی رخ می دهد که موجب ایجاد عیوب و شکست دیواره داخلی می گردد. خوردگی در شکل‌های متفاوتی مانند حفره ه‎ای ناشی از قطرات آب، شکنندگی ناشی از هیدروژن و خوردگی تنشی ناشی از سولفید در پروسه پالایش ظاهر می‌شود.

نحوه ایجاد خوردگی- تجهیزات مانیتورینگ خوردگی

 

اهمیت پایش خوردگی

فرسوده شدن خطوط لوله و مخازن ذخیره و تحت فشار در اثر خوردگی و عدم تشخیص به موقع آن، علاوه بر افزایش هزینه ها، مشکلاتی نظیر نشت مواد، انفجار مخازن یا راکتورهای مواد شیمیایی و پیامدهای فاجعه بار و اغلب جبران ناپذیرجانی، اقتصادی و زیست محیطی را ایجاد می کند.

لزوم تست خوردگی

برای مثال، از ۱۳۷ سانحه بزرگ پالایشگاهی که از سال ۱۹۸۴ توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا گزارش شده است، حدود ۲۰% آنها به دلیل پدیده خوردگی اتفاق افتاده است.

تشخیص به موقع خوردگی، با انتخاب روش های مناسب و نجهیزات مانیتورینگ خوردگی، می تواند راهکاری بسیار مناسب و پیشگیرانه در کاهش سوانح جانی و مالی و زیست محیطی، پیشگیری از توقف های طولانی مدت و کاهش هزینه های سنگین تخریب های ناگهانی در اثر خوردگی در پالایشگاه ها ‎باشد.

به دلیل توسعه روزافزون صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، نیروگاه ها و ساخت تجهیزات و مخازن تحت فشاری که در آنها کاربرد دارد، بازرسی این تجهیزات بر طبق استانداردهای بین المللی در زمان ساخت و بازرسی های ادواری در زمان بهره برداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.  بازرسی با تجهیزات مانیتورینگ خوردگی، ایمنی و یکپارچگی تجهیزات را تضمین می کند و باعث افزایش طول عمر و جلوگیری از نشتهای تصادفی، انفجار و آلودگی های زیست محیطی پرهزینه می گردد.

آشنایی با پایش خوردگی التراسونیک

تست آلتراسونیک، بدلیل پیشرفت های چشمگیر در سالیان اخیر و قابلیت های فراوان آن، پرکاربردترین روش تست در حیطه تست های غیر مخرب می باشد. این تست به منظور شناسایی و تشخیص عیوب سطحی و داخلی، ضخامت سنجی، کنترل ابعادی و تعیین خواص مکانیکی در قطعات و محصولات صنعتی و بدون تخریب آنها، کارآیی دارد. بازرسی به روش التراسونیک در زمان تولید، پس از تولید و یا در حین سرویس دهی و سنجش های ادواری استفاده می گردد. 

در روش التراسونیک، امواج فراصوت با فرکانس بالا (به صورت کلی بین 0.5 تا 25 مگاهرتز) و دامنه کم، توسط یک ترانسدیوسر (حسگر، پراب) وارد قطعه تحت تست می شود. امواج التراسونیک در صورت برخورد با ناپیوستگیهای موجود در قطعه، بخشی از انرژی ارسالی را به سمت پراب بازتاب می کنند. امواج بازتاب شده، توسط همان پراب فرستنده و یا پراب دیگری، دریافت شده و به پالس های الکتریکی تبدیل می گردد و  در نتیجه روی صفحه نمایش A-Scan به صورت یک سیگنال ظاهر می گردد. با تحلیل موقعیت زمانی سیگنال های دریافتی توسط گیرنده، مشخصات قطعه تحت تست بدست می آید. این مشخصات شامل نوع، مکان، عمق و ابعاد ناپیوستگی و ضخامت قطعه می باشد و برای ضخامت سنجی و پایش خوردگی لوله ها و مخازن استفاده می گردد.

روش تست التراسونیک مانیتورینگ خوردگی

سیستم آلتراسونیک مانیتورینگ خوردگی آنلاین وایرلس (مخابراتی _ بی سیم) برند پژواک رایان

تجهیزات صنایع پالایشگاهی، پتروشیمی و نیروگاهی نظیر لوله ها، مخازن، شیر آلات و فیتینگ ها، بصورت مداوم تحت خوردگی و کاهش ضخامت جداره داخلی می باشند. دسترسی مداوم و مستمر به نقاط تحت خوردگی این تجهیزات وجود ندارد. زیرا بعضی از این تجهیزات در ارتفاع بالا و یا در زیر زمین مدفون می باشند. همچنین امکان نگهداری و تعمیرات پیش گیرانه و قابل پیش بینی جهت جبران این خوردگی ها فراهم نیست. از این رو، امروزه در کشورهای مختلف برای پایش از راه دور خوردگی به صورت آنلاین و مستمر، از فناوری آلتراسونیک بصورت سیستم مخابراتی مانیتورینگ خوردگی استفاده می شود.

سیستم مخابراتی مانیتورینگ خوردگی التراسونیک (وایرلس) به منظور پایش انلاین خوردگی استفاده می شود. این سیستم از جمله تجهیزات مانیتورینگ خوردگی است که امکان تشخیص خوردگی را به‌صورت دائم و دقیق فراهم می نماید.

بخش های مختلف سیستم مخابراتی مانیتورینگ خوردگی به روش انلاین 

سیستم مخابراتی مانیتوریگ خوردگی1- واحد وایرلس تجهیزات مانیتورینگ خوردگی و ضخامت سنجی به روش تست التراسونیک

2- Gateway

3- نرم افزار مشاهده گر داده بر پایه مرورگر وب

4-نرم افزار محلی بر روی سرور برای تنظیمات و مانیتورینگ خوردگی

تجهیزات کنترل corrosion  - پایش راه دور حسگر(پراب) های التراسونیک این سیستم، به انتخاب مشتری و در نقاط حساس تجهیزات  صنایع نفت، گاز و نیروگاهی نصب می گردند. امواج التراسونیک توسط این حسگر ( پراب) ها، به داخل جداره  تجهیز تابانده می شوند و بصورت مداوم (حداقل یکبار در هر 12 ساعت)،  ضخامت جداره را با دقت دهم میلیمتر اندازه گیری می نمایند. داده ها بصورت پایش از راه دور خوردگی (آنلاین) و با استفاده از سیستم مخابراتی مانیتورینگ خوردگی و از طریق ماژول وایرلس به مرکز و اتاق کنترل ارسال می شود.

تجهیزات مانیتورینگ خوردگی

 نحوه انتقال اطلاعات در سیستم مخابراتی کنترل خوردگی انلاین پژواک رایان

در مرکز کنترل، تمامی داده های ضخامت جداره های مختلف تحت خوردگی کل یک صنعت پالایشگاهی و یا پتروشیمی با نرم افزار مدیریتی پیاده‏ سازی شده و پردازش می گردد.

این نرم افزار به ‌صورت جامع، تمامی اطلاعات را از گره دروازه (Gateway Node) دریافت می نماید. سپس ماکزیمم و مینیمم ضخامت جداره تجهیزات حساس را تعیین می نماید. پس از تشخیص نرخ خوردگی، هشدارهای خارج از رنج مقادیر خوردگی به مرکز ارائه می گردد.

شبکه اطلاعاتی، شبکه LoRaWan، ارسال بسیار کم‌ توان داده ها را با بازه پوشش چندین کیلومتری فراهم می کند. پیکربندی شبکه به‌گونه‌ای طراحی شده تا ارسال و دریافت اطلاعات بدون مشکل و مرتب انجام شود. درنتیجه نیاز به تنظیمات مستمر توسط اپراتور نیست. هم چنین اضافه یا کم‌کردن هر یک از نقاط تست، تأثیری در کلیت پیکربندی نخواهد داشت.

هر یک از گره‏ های شبکه، شامل بخش آلتراسونیک، ارتباط رادیویی، قابلیت خواندن 4 سنسور تست ضخامت با بهره ‏گیری از 4 پراب ثابت شده، سنسور دما و رادیو ارسال و دریافت داده ‏ها می باشد. در نهایت، باتری تعبیه شده این امکان را فراهم می‏کند که تا دو سال نیاز به توان مصرفی تأمین شود و مجدداً با تعویض باتری ادامه کار انجام خواهد پذیرفت.

مزایای سیستم پایش خوردگی آنلاین التراسونیک

  • با توجه به بکارگیری امواج آلتراسونیک در این سیستم، به عنوان یک روش ایمن و سالم برای پرسنل و محیط کار می باشد.
  • امکان تعمیرات و نگهداری تجهیزات حساس فراهم می ‏شود و با پیشگیری از خطرات احتمالی ناشی از انفجار، موجب کاهش هزینه ‏های مالی، افزایش عمر تجهیزات و حفظ سرمایه می گردد.
  • با توجه به قابلیت اطمینان بالا، خطای اپراتور اندازه گیری خوردگی را حذف می نماید.
  • با عدم نیاز به حضور فیزیکی اپراتورهای انسانی در محل تجهیز خصوصا” در فصول گرم، آسایش انسانی را به ارمغان می آورد.
  • دقت بالای تشخیص مقادیر خوردگی  (دهم تا صدم میلیمتر) در این روش فراهم می شود.
  • به قطعات مصرفی نظیر کوپن های خوردگی نیازی نیست.
  •  نسبت به سایر روش های تشخیص خوردگی قیمت مقرون به صرفه ای دارد.
  • با محیط زیست سازگار و بدون آلودگی است.
  • به دسترسی به سطح داخلی دیواره تجهیزات نیاز ندارد.
  • قابلیت بازرسی خوردگی تجهیز در حین فرایند کار فراهم است.
  • دارای قابلیت ثبت و ضبط اطلاعات می باشد.
  • امکان گزارش گیری و پایش خوردگی بصورت آفلاین و آنلاین وجود دارد.
  • اپراتوری راحت و آسانی دارد.
  • دسترسی آسان به خدمات پس از فروش در داخل ایران وجود دارد.
  • کالیبراسیون سالیانه دستگاه در داخل ایران انجام می شود.

مقایسه روش پایش خوردگی انلاین و روش ضخامت سنجی دستی

در قسمت قبل مزایای استفاده از سیستم التراسونیک و تجهیزات مانیتورینگ خوردگی به روش انلاین عنوان شد. در این قسمت معایب روش بازرسی دستی که توسط بازرس اموزش دیده انجام می شود بیان می گردد.

  • در روش دستی بازرسی و پایش خوردگی، بازرس تنها می تواند ضخامت سنجی نقطه ای انجام دهد و از ضخامت محلی که دقیقا زیر پروب قرار دارد آگاهی یابد. 
  • اطلاعاتی از ابعاد دقیق خوردگی و شکل هندسی خوردگی حاصل نمی گردد.
  • پایش خوردگی با این تجهیزات بسیار زمان بر می باشد.
  • خطای اپراتور در نحوه قرار دادن پراب و کالیبره و تنظیم دستگاه، در نتایج تست بسیار تاثیرگذار می باشد.
  • مستندات ارزشمندی از بازرسی با این گونه دستگاه ها حاصل نگردیده و محدود به چند عددی می باشد که توسط بازرس ثبت گردیده است.

برای اطلاع از قیمت روز انواع مختلف تجهیزات التراسونیک، درخواست خود را به ایمیل info@pejvakrayan.com ارسال بفرمایید و یا با شماره های ۴۴۰۵۸۳۵۳-۰۲۱ و ۴۴۰۵۷۶۴۶-۰۲۱و ۸۸۶۸۰۰۸۳- ۰۲۱ تماس حاصل نمایید.کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما هستند.

error: امکان کپی وجود ندارد